Yogastijlen

Sfeerimpressie(4)

Power Yoga

Power Yoga is een actieve en dynamische yogavorm (yang*) en is afgeleid van de Ashtanga Yoga. Ashtanga Yoga kenmerkt zich door de vaste opeenvolging van houdingen. Omdat er geen pauze tussen de houdingen zit, ontstaat er een flow. Bij Power Yoga wordt als leidraad de houdingen uit de Ashtanga serie aangehouden, soms wordt er gevarieerd of aandacht besteed aan een specifiek thema.

Waar helpt Power Yoga bij?

Power Yoga reinigt je lichaam en je ontwikkelt  kracht en flexibiliteit. De combinatie van bewegen op je adem leert je hoe je geest en lichaam op subtiele manier met elkaar zijn verbonden. Het licht aanspannen van bepaalde ‘core’ spieren maakt de practice krachtig maar zacht.

Niveau

Licht gevorderd – gevorderd, maar ook voor beginners.

 

*Yang staat voor veranderlijke, beweeglijke energie en zorgt voor een fysieke, enerverende en prikkelende practice.

Easy Flow Yoga

Easy Flow Yoga is een rustige yogastijl, waarbij het continu bewegen van de ene in de andere yogahouding centraal staat. Zo ontstaat een zachte ‘flow’. Kenmerkend is de ondersteuning van je ademhaling. Je ervaart een opbouw in de les van rustigere naar meer dynamische houdingen en weer terug.

Waar helpt Easy Flow Yoga bij?

Easy Flow Yoga is ideaal als je zorgvuldig met je energiebalans wilt omgaan en jezelf lichamelijk niet teveel wilt uitdagen. Ook als je herstellend bent van een ziekte, je overgewicht hebt, last hebt van chronische klachten – bespreek dit eerst met de docent -, al wat ouder bent of te maken hebt (gehad) met een burn-out. De docent heeft voldoende tijd om je te helpen de houdingen aan te passen op jouw niveau.

Niveau

Zowel voor beginners als gevorderden. Door de rust en zachtheid van de Easy Flow Yoga oefeningen is het ideaal voor beginners. Deze yogavorm ligt qua intensiteit tussen Yin Yoga en Vinyasa/Power Yoga in.

Licht_Op_Yoga_Eindhoven_Power_Yoga_Stijlen2
Sfeerimpressie(5)

Yin Yoga

In Yin Yoga draait het om het voeden van lichaam en geest op een liefdevolle en zachte manier. Afgewisseld met een zachte flow worden houdingen bij Yin Yoga op een ontspannen manier een aantal minuten vastgehouden.

Waar helpt Yin Yoga bij?

Yin Yoga is een tegenhanger van het snelle – en met talloze prikkels gepaard gaande – leven,  waar we dagelijks mee te maken hebben. De duur en diepte van de houdingen helpen je naar binnen keren, met een meditatief en rustgevend effect als gevolg. De Yin houdingen versterken en versoepelen het bindweefsel en de gewrichten. Dieperliggende spieren worden opgerekt en maken onder andere bekkengebied, heupen en wervelkolom los.

Niveau

Yin Yoga is een rustige vorm van yoga en is geschikt voor iedereen. Ook voor mensen met aandoeningen, zoals reuma en fibromyalgie of stress en burn-out klachten. Yin Yoga kun je ook beoefenen naast een dynamische vorm van yoga of andere sporten, zoals hardlopen.

Vinyasa Yoga

Vinyasa, ook bekend als Flow Yoga, betekent ‘adem-gesynchroniseerde beweging’. De adem is een essentieel onderdeel van deze flow. Het is een actieve en dynamische manier van yoga, met houdingen die vloeiend in elkaar overgaan. Vinyasa Yoga is een variatie op houdingen uit Ashtanga. Iedere maand start een nieuwe serie op nieuwe muziek. Elke maand richten we ons op een ander deel van het lichaam.

Waar helpt Vinyasa Yoga bij?

Er zitten zowel yang* als yin* elementen in Vinyasa Yoga. We starten met een aantal zachte houdingen om contact te maken met het lichaam, waarna we opbouwen naar meer fysieke houdingen. Vanuit dit punt brengen we de energie weer naar beneden en eindigen we met een meditatieve eindontspanning.

Niveau

Licht gevorderd – gevorderd. De intensiteit is te vergelijken met Power Yoga.

 

*Yin uit zich in zachte houdingen gericht op verstilling, waarbij de energieke yang zorgt voor een meer fysieke, enerverende en prikkelende practice.

Vinyasa yoga
Licht_Op_Yoga_Eindhoven_Power_Yoga_Stijlen5

Ashtanga Yoga Mysore

Ashtanga Yoga Mysore maakt gebruik van vaststaande series en opeenvolgende oefeningen. Het einde van elke oefening vormt het begin voor de volgende oefening, zo loopt het dynamisch in elkaar over.

Waar helpt Ashtanga Yoga Mysore bij?

Ashtanga Yoga Mysore is een energie- en warmte-opwekkende yogavorm die ideaal is om je dag mee te beginnen. De practice brengt je lichaam en systeem op gang en zorgt voor een heldere, kalme geest en een rustige, weloverwogen dag. Je versterkt, versoepelt en ontgift je lichaam.

Lesinhoud

In Ashtanga Yoga Mysore beoefen je een vaste serie aan houdingen zelfstandig. Je krijgt één op één instructie van de docent. Het is als het ware een privé yogales in een groep. Je komt als leerling binnen en werkt in je eigen tempo en vermogen met je yogadocent. De docent loopt rond en leert je om de reeks houdingen zelfstandig te beoefenen. Als beginner leer je eerst de zonnegroeten: een reeks klassieke yogahoudingen waarbij je achtereenvolgens voor- en achterover buigt. Houding voor houding leer je de staande houdingen met de ademtechniek die bij elke yoga pose past. Beheers je de basis yoga poses en de ademhaling? Dan smelten alle poses aaneen tot één vloeiende beweging, die je fysiek, mentaal en emotioneel sterk en flexibel maakt.

Niveau

Ashtanga Yoga Mysore Style is geschikt voor iedereen. Voor beginner en gevorderde, jong en oud, met een goede of juist een slechte conditie, met of zonder lichamelijke beperkingen of blessures. Onze Mysore les wordt begeleid door een gecertificeerde Ashtanga Yoga Mysore docent.